Thursday 19 May 2011

CaHaYa MaTa....


diam x diam.... sudah hampir setahun aku berkahwin..... skrg nie.. aku sedang menunggu kelahiran
anak pertamaku.... sekarang sudah berusia 8/9 bulan.... uhuhuhhuuh perasaan teruja yg amat sgt... kerana ini adalah zuriat ku yg pertama ...hari2 aku berckp ngan baby di dlm rahim... perasaan cinta aku terhadap wife aku semakin memuncak... tidak terbayang rasanya perasaan yg ada dalam hati aku nie...

aku dapat merasakan suatu keadilan yg allah berikan... bermcm dugaan yg aku lalui.... perniagaan merosot sehinggakan aku terpaksa mencari pekerjaan lain utk menambah perbelanjaan keluarga.... wang simpanan habis utk keperluan... ekonomi yg goyah... dan bermcm perkara lagi aku rasakan... tapi dalam masa yg sama aku sentiasa menjadikan allah sebagai tempat aku mengadu dan bergantung... kerana aku dapat merasakan itu semua adalah ujian dan kehendak nya... takdir yg telah ditentukan utk meguji kesabaran dan keimanan aku sebagai hambanya....

dalam kesusahan yg melanda... tampa aku sedari allah mengurniakan aku sesuatu yg tidak ternilai harganya.... iaitu zuriat.... dalam perjalanan yg aku lalui, aku mengerti apa yg allah cuba sampaikan... aku terfikir allah cuba menguji hambanya... adakah hambanya itu menerima takdir dan ketentuan yg ditentukan olehnya.... 

aku bersyukur kerana allah meletakkan aku dalam situasi sedemikian... ini kerana jika aku terus dalam kesenangan mungkin aku akan bersikap acuh x acuh dalam kehidupan... sebelum ini aku terlalu memikirkan utk mencari kesenangan kerana aku menganggap dengan kesenagan dan kedudukan aku akan memperolehi kebahagiaan... dan aku akan berasakan kesempurnaan... 

bila aku sedari... keadaan yg sukar itu lebih mengerat kan hubungan aku dan isteri aku... dan kehadiran zuriat adalah rezeki allah yg tidak ternilai harganya.... dari situ baru aku terfikir..... dengan duit yg banyak.... adakah aku akan menemui kbhgiaan... dengan pangkat..  adakah aku akan tersenyum.... pada aku,mungkin allah mahukan yg terbaik utk aku... supaya aku tidak angkuh dgn kata2... tidak bermegah dgn harta... aku bersyukur kerana allah meletak kan aku dalam situasi ini... 

alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment